Kilka informacji na temat części samochodowych

lub musi bardzo się natrudzić, by coś naprawić, a jeśli chodzi o niedoświadczone osoby, kwestia ta jest jeszcze trudniejsza. Niektóre części da się oczywiście wymienić bez większych problemów i niedogodności, ale by

Kilka informacji na temat części samochodowych

Czy można prosto wymienić części w samochodzie?

Budowa samochodu jest dość skomplikowana. Czasem nawet doświadczony mechanik samochodowy nie wie jak znaleźć daną usterkę lub musi bardzo się natrudzić, by coś naprawić, a jeśli chodzi o niedoświadczone osoby, kwestia ta jest jeszcze trudniejsza. Niektóre części da się oczywiście wymienić bez większych problemów i niedogodności, ale bywają również takie, z którymi ciężko jest sobie poradzić. Jeśli więc naprawa ma przebiec sprawnie i bezpiecznie, warto powierzyć ją komuś, kto będzie w stanie zrobić to fachowo. Dobrze jest poszukać renomowanego warsztatu samochodowego wyposażonego w specjalistyczne sprzęty oraz spełniającego wszystkie konieczne warunki. Znajdziemy go bez trudu w Internecie.


Elektryczna regulacja szyb - definicja

Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb (z ang. power windows lub electric windows) - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk (tzn. ręczna regulacja wymagająca kręcenia korby przymocowanej do obicia drzwi). Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół).

Zależnie od przepływu prądu roboczego szyba jest podnoszona lub opuszczana; silnik prądu stałego obraca się w obie strony. Każdy obrót silnika rejestrowany jest za pomocą czujnika Halla i przesyłany do urządzenia sterującego, które rozpoznaje aktualne położenie szyby na podstawie otrzymanych sygnałów.

Stosuje się element zabezpieczający przed przypadkowym przyciśnięciem (np. ręki lub szyi) między krawędzią szyby i ramą; działa on w trakcie podnoszenia szyby, rozpoznaje zwiększony opór (zwiększa się pobór prądu silnika), po czym zmienia na krótko kierunek prądu (szyba jest opuszczana).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryczne_sterowanie_szyb


Termostat - zasada działania

Gdy temperatura cieczy chłodzącej jest poniżej 80 °C (zimny silnik) mieszek kurczy się przez co zamyka zawór kierujący ciecz do chłodnicy. Ciecz przepływa przez otwarty zawór do pompy (tzw. mały obieg). Z chwilą gdy temperatura cieczy wzrasta powyżej 90 °C mieszek rozszerza się. Zawór kierujący ciecz do chłodnicy zostaje otwarty, zaś do pompy zamknięty. Ciecz wówczas przepływa przez chłodnicę (tzw. duży obieg).

Obecnie wielu producentów samochodów stosuje termostat, który wykonany jest na nieco wyższą temperaturę otwarcia oraz posiada wbudowaną grzałkę o mocy kilkunastu Watów. Przy małych obciążeniach termostat utrzymuje podwyższoną temperaturę silnika ok 100-110 °C co wpływa korzystnie na zużycie paliwa i zawartość substancji szkodliwych w spalinach, natomiast przy dużych obciążeniach sterownik silnika włącza grzałkę i steruje jej mocą w celu wymuszenia otwarcia zaworu przy temperaturze cieczy chłodzącej ok 80 - 90 °C. Poprzez regulację prądu grzałki uzyskuje się żądaną temperaturę cieczy zgodnie z programem zapisanym w sterowniku. Zasada działania termostatu pozostaje nadal niezmieniona, jedynie grzałka ma za zadanie "oszukać" termostat dając możliwość jego regulowania.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Termostat_(silnik_spalinowy)



© 2019 http://eko-leko.elblag.pl/